Opiskelijoiden aktivointi massaluennolla Padletin avulla

Massaluennoilla opettamisessa on niin edut kuin haasteensakin, ja yksi näistä on opiskelijoiden aktivointi. Koska luentosaleissa viittaamalla tai muuten pienryhmissä käytettävät tekniikat eivät välttämättä toimi kiitettävästi, lähdettiin testaamaan hieman erilaista lähestymistapaa opiskelijoiden aktivointiin.

Käyttöön otettiin Padlet, joka saattaakin olla joillekin jo entuudestaan tuttu. Padlet on virtuaalinen ilmoitus-/fläppitaulu, joka tukee perinteisten “tekstilappujen” lisäksi myös muuta mediasisältöjä, kuten kuvia ja videoita. Padletiin onkin helppo koota isompi kokonaisuus erilaisista sisällöistä. Itse Padlet-taulun luominen vaatii rekisteröityneen käyttäjän, mutta kun Padlet on luotu, voi sinne julkisuusasetuksista riippuen lisätä sisältöä kuka tahansa. Padletiin rekisteröitymisestä ja käyttöönotosta löytyy kattavat ohjeet esimerkiksi Matleena Laakson Padlet-aiheisesta esityksestä. Käyttäjä voi luoda kolme padlet-seinää maksutta. (Rajoitus tuli voimaan keväällä 2018. Vanhat käyttäjät voivat pitää luomansa seinät ja saavat vielä 3 uutta seinää. )

Miten Padletia sitten hyödynnettiin luennolla? Padlet antaa tekijänsä luoda yhdelle taululle kustomoidun linkin, joka on helppo jakaa luentokalvojen yhteydessä, ja opiskelijat pääsivät näin lisäämään taululle sisältöä helposti. Padlet toimii myös mobiililaitteilla. Padletiin lisättyihin muistilappuihin on mahdollista lisätä myös kommentointimahdollisuus asetuksissa, jolloin kaikkea ei tarvitse kirjoittaa erillisille muistilapuille, vaan samaan aiheeseen liittyviä kommentteja voi lisätä saman lapun alle.

Padletin käytössä kannattaa huomioida se, että tauluista saattaa erityisen isoilla ryhmillä tulla sekavia, mikäli minkäänlaista ohjeistusta lappujen lisäämiseen ei anneta. Voikin siis olla näppärempää jakaa opiskelijat ryhmiin, joista jokainen kirjoittaa vaikkapa yhden kokoavan lapun, tai kannustaa opiskelijoita nimenomaan kommentoimaan samaa asiaa sivuavia lappuja mielummin, kuin kirjoittamaan aina uuden.

Aktivoinnin lisäksi Padlet on hyvä tapa kerätä talteen esimerkiksi opiskelijoiden itsensä löytämiä linkkejä tai muuta sisältöä käsiteltävään aiheeseen liittyen kaikkien saataville. Esimerkiksi ruotsin peruskurssilla Padletia on käytetty niin, että opiskelijat keräsivät ryhmissä sanastoa suullista koetta varten Padlet-taululle, ja kaikki tämä sisältö oli jokaisen hyödynnettävissä kokeeseen valmistautuessa.

Ps. Opiskelijoille kannattaa vinkata Padletista myös ryhmätöiden, esitelmien tai tutkielmien apuna! Padlet on näppärä työkalu mm. lähdemateriaalin keräämiseen yhteen paikkaan sekä niiden järjestelyyn vaikkapa aihepiireittäin.

HUOM! Tämä on sosiaalisen median palvelu. Palvelun käyttö edellyttää aina käyttöehtoihin tutustumista ja vastuu palvelun käytöstä on aina käyttäjällä. Käyttöehdot saattavat myös muuttua, joten muutoksiin ja palvelun kokonaan poistumiseen tulee varautua. Sosiaalisen median palveluun tallennetun tiedon tulee alun perinkin olla luonteeltaan julkista, ja palveluun kannattaa laittaa vain tietoa, jonka menettäminen tai vuotaminen julkiseksi ei haittaa. Huomioi palvelussa varsinkin se, että tuleeko käyttäjän rekisteröityä palveluun tai luovuttaa henkilötietojaan niihin. Ota huomioon myös oman organisaatiosi säännöt ja suositukset pilvipalveluiden käytöstä.

Share

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *