Pelillisyyttä opetukseen Kahootilla

Kahoot on helppo työkalu tuoda leikkimielistä pelillisyyttä opetukseen. Kahootissa opettaja laatii kyselyitä, joihin oppilaat vastaavat kilpaa puhelimella tai tabletilla. Vastaajat voivat muodostaa ryhmiä, jolloin oppimistilanteeseen saadaan enemmän osallistavaa yhteisöllisyyttä. Oikeasta vastauksesta saa pisteitä ja myös nopeudesta palkitaan. Kahoot näyttää väliaikatilanteen jokaisen kysymyksen jälkeen, mikä osaltaa luo hauskaa jännitystä visailuun.

Opettaja tekee itselleen Kahoot-tunnuksen ja kyselyt osoitteessa http://getkahoot.com. Verkosta löytyy useita ohjeita Kahootin käyttöön hakusanoilla.

Osallistujat eivät tarvitse tunnuksia, vaan he kirjautuvat ns. pin-koodilla opettajan kyselyyn osoitteessa http://www.kahoot.it  Tämä helpottaa Kahootin käyttöönottoa, koska opettajan ei tarvitse luoda tunnuksia erikseen.

Jos omia Kahoot-kyselyitä ei ehdi tekemään, Kahootista löytyy myös lukuisia valmiita kyselyitä eri aihepiireistä.

Itse tutustuin opiskelijana Kahootiin italian tunnilla. Visailu toi mukavaa vaihtelua muuten aika raskaaseen kielen opiskeluun. Leikkimielisen visailun myötä laajensi sanavarastoa ja oppi uusia asioita italialaisesta kulttuurista, mutta myös tuntemaan vierustoveriaan paremmin. Mukaansatempaava visailu innosti ryhmän nopeasti maksimaaliseen suoritukseen. 🙂

Share

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *