tempoItseluottamus tarkoittaa uskoa omiin kykyihin ja taitoihin saavuttaa haluttuja tavoitteita. Se on uskoa omiin vaikutusmahdollisuuksiinsa. Terveen itseluottamuksen omaava henkilö uskaltaa rohkeasti vaikuttaa myös muihin.

 

 

tempoItseluottamus vaikuttaa siihen, millaisia tavoitteita yksilö asettaa itselleen. Itseluottamus vaikuttaa myös suorituskykyyn eli siihen kuinka aktiivisesti ja kuinka suurella panostuksella yksilö työskentelee, itseensä luottavaista pettymykset ja epäonnistumiset eivät lamauta. Itseluottamus vaihtelee tilanteittain ja se on altis ympäristön vaikutukselle. Terveesti itseensä luottava arvostaa itseensä ja elämäänsä, kohtelee itseään ja muita hyvin. Itseluottamus selittää tutkimusten mukaan ihmisen onnistumista ja menestymistä psykologisista tekijöistä parhaiten.

 

 

Tehtäviä:

 

Tehtävissä on käytetty seuraavia symboleita:

voimavarat käyttöön tehtävää tehdään useamman päivän aikana

voimavarat käyttöön kirjoitustehtävä

voimavarat käyttöön pohdintatehtävä

voimavarat käyttöön tehtävä soveltuu myös ryhmätehtäväksi

 

 

1 )  voimavarat käyttöönvoimavarat käyttöön voimavarat käyttöön Kehu enemmän

Kaikki kaipaavat kehuja, kannustusta ja kiitosta. On tärkeää saada kuulla, miten on suoriutunut tehtävistä tai millaisia ajatuksia toisissa herättää. Myönteistä palautetta kannattaakin antaa toisille usein.

Kehu ei käytössä kulu – artikkelissa on kerrottu myönteisen palautteen antamisesta. Se on tärkeää työelämässä, mutta yhtä oleellista kaikessa muussakin kanssakäymisessä toisten ihmisten kanssa. Lue artikkeli ja ota positiivisen palautteen pelimerkit käyttöön. Kehu tai anna myönteistä palautetta jollekulle seuraavien 2 viikon aikana ainakin 5 kertaa.

 

2)  voimavarat käyttöönListaa kolme asiaa, joissa olet mielestäsi onnistunut viime aikoina.

Muista, että onnistuminen on oma kokemuksesi, eli muiden arvioimaa menestymistä!

Pohdi hetki noita hyvin menneitä tilanteita.

  • Mieti mitä tuolloin (onnistumisessa) tapahtui? Mitä teit?
  • Mitä taitoja ja vahvuuksia käytit? Ketä oli paikalla?
  • Millaisia tunteita tilanteessa heräsi?
  • Mitä onnistumisesta seurasi?

 

3)  voimavarat käyttöönvoimavarat käyttöön Seuraavien kysymysten pohtiminen auttaa sinua tunnistamaan omia vahvuuksiasi!

  • Millaisissa tilanteissa olet saanut hyvää palautetta: kehuja, kannustusta?
  • Millaisia asioita teet mielelläsi?
  • Mihin uppoudut niin ettet malttaisi lopettaa sitä? Mikä antaa sinulle voimia?
  • Mitä asioita arvostat itsessäsi? “Olen hyvä tyyppi, koska…”
  • Mikä on ollut mieleenpainuvin myönteinen kokemuksesi?
  • Kysy parhaalta ystävältäsi tai perheenjäseneltäsi, millaisia vahvuuksia sinulla heidän mielestään on.
  • Mitä vahvuuksiesi hyödyntäminen antaa sinulle?
  • Mieti esimerkki tilanteesta, jossa olet käyttänyt vahvuuksiasi. Miltä se tuntui? Miten voisit käyttää vahvuuksiasi vieläkin enemmän?

 

 

4)  voimavarat käyttöön voimavarat käyttöön Vahvuudet käyttöön

Käytä seuraavien viiden päivän aikana vähintään yhtä vahvuuttasi joka päivä. Kirjoita itsellesi ylös, mitä vahvuuttasi käytit ja miten. Miltä vahvuuden käyttäminen tuntui? Omia vahvuuksiaan voi tunnistaa esim. vastaamalla seuraaviin kysymyksiin:

  • Minkä tehtävän/asian tekemisestä nautit, vaikka siitä ei olisi mitään hyötyä?
  • Mihin uppoudut vapaa-ajallasi?
  • Onko sinulla “salaisia” vahvuuksia, joita voitaisiin hyödyntää, jos ne “paljastuisivat”?
  • Missä asiassa olet ylivertaisen hyvä?

 

5)  voimavarat käyttöön voimavarat käyttöön Kuvittele onnistumiskokemus

Kuvittele jokin tilanne, jossa haluaisit tulevaisuudessa onnistua. Vaikkapa työhaastattelu, treffit, urheilusuoritus, asiointi tai keskustelu vieraamman henkilön kanssa.

Kuvittele mielessäsi, millainen tilanne on, kun se menee mielestäsi hyvin.

Kuvittele tilanne niin yksityiskohtaisesti kuin pystyt: Miten itse toimit tilanteen eri vaiheissa? Mitä teet ensin, mitä sitten, miltä tilanteessa kuulostaa, näyttää, miltä se tuntuu. Kannattaa pyrkiä mahdollisimman rikkaisiin ja todenmukaisiin mielikuviin.

Voit kuvitella, miten sellainen ihminen toimii, joka on asiassa supertaitava. Mielikuvissasi voit kokeilla rohkeasti erilaisia tapoja tehdä asioita.

Onnistunutta suoriutumista kuvittelemalla vahvistat tilanteessa tarvittavia kykyjä ja hermoratoja aivoissasi. Toista mielikuvaharjoitusta, se auttaa sinua valmistautumaan todellisen tilanteen kohdatessa.

Mielikuvaharjoittelun hyödyistä on myös runsaasti tutkimusnäyttöä.

 

6) voimavarat käyttöönVahvuuksien puu  

Tulosta ja täytä oma vahvuuksien puusi.

Vahvuuksien puu on suunniteltu osana SUJUVA-hanketta, jonka tavoitteena oli sujuvoittaa opintopolkua lukiolaisesta yliopisto-opiskelijaksi. Hankkeen toteuttajina ovat Oulun ja Lapin yliopistot. https://sujuvahanke.files.wordpress.com/

 

Itseluottamus_tehtävät pdf-muodossa tästä.