Elämässä tulee VÄISTÄMÄTTÄ vastaan tilanteita, joissa asiat eivät mene toiveideN mukaan.
Silloin kysytään sinnikkyyttä, jonka avulla tilanteesta päästään eteenpäin – vastuksista huolimatta.

 

Sinnikkyys on osaltaan suomalaisille tunnusomaista sisua; sinnikkyyden voimalla on vastustettu luovuttamista ja kesken jättämistä. Sinnikkyyteen kuuluu myös avun pyytäminen, kun sitä tarvitsee. Yksin ei kannata purra hammasta, jos saatavilla on tukea, jonka turvin voi päästä helpommin eteenpäin.

Resilienssi, jolla viitataan sinnikyyteen, on alunperin fysiikan termi. Se tarkoittaa materiaalin tai kappaleen kykyä palautua rasituksesta – sitkeä voi taipua, muttei murru. Ihmisen vahvuutena sinnikkyys on vielä tätäkin enemmän: vastoinkäymisistä voi seurata myös kasvua ja kehitystä.

Mitä tärkeämpi asia itselle on kyseessä, sitä sinnikkäämmin sen eteen jaksaa ponnistella. Siksi omien arvojen tunnistaminen ja tavoitteiden merkityksellisyys on sinnikkyydelle tärkeää polttoainetta.

Katso alla oleva Pekka Hyysalon (s. 1990) YouTube-klippi sinnikkyydestä. Hyysalo on suomalainen freestylehiihtäjä, jonka ura päättyi loukkaantumisen aiheuttamaan vakavaan aivovammaan. Kun onnettomuudesta oli kulunut 11 kuukautta, hän palasi suksille, vaikka lääkärit olivat ennustaneet kävelynkin olevan mahdollista vasta parin vuoden kuntoutuksen jälkeen. Pekan kuntoutumisesta on tehty myös New Run -niminen dokumenttielokuva (Docventures).

 

Sinnikyyttä voi treenata:

-suuntaamalla huomio voimavaroihin eli omiin vahvuuksiin

-kehittämällä osaamista, asenteita tai hankkimalla enemmän tukea muilta

-ottamalla pieniä riskejä ja harjoittelemalla epämukavuusalueella toimimista

-vastoinkäymisiä ehkäisemällä ja mahdollisiin esteisiin varautumalla: välillä on kuitenkin hyvä ottaa hallitusti riskejä ja sallia itselleen myös epäonnistuminen

-vastoinkäymisten tulkintaa muuttamalla.

 

Tehtäviä:

Tehtävissä on käytetty seuraavia symboleita:

voimavarat käyttöön tehtävää tehdään useamman päivän aikana

voimavarat käyttöön kirjoitustehtävä

voimavarat käyttöön pohdintatehtävä

voimavarat käyttöön tehtävä soveltuu myös ryhmätehtäväksi

tempo hanke

 

1) voimavarat käyttöön voimavarat käyttöön Millaista elämäsi on nyt? – Arvojen pohdintatehtävä

Mieti eilistä päivääsi. Mihin asioihin käytit aikaasi? Listaa ajakäyttöäsi esim. seuraavan jaottelun mukaan: median käyttö, harrastukset, kotityöt, opiskelu/työaika, ihmissuhteet, nukkuminen ja lepo, muut asiat.

Miten ajankäyttösi vastaa sitä, mitä pidät oman elämäsi tärkeimpinä asioina?

Kuluuko aikaa paljon sellaisiin asioihin, jotka eivät tunnu kovin merkityksellisiltä? Mistä tämä voi kohdallasi johtua? Nouseeko mieleesi ajatuksia siitä, kuinka haluaisit muuttaa ajankäyttöäsi?

Minkä pienen, arvojesi ja tavoitteidesi suuntaisen muutoksen ajankäytössäsi voit toteuttaa jo tänään?

 

2) voimavarat käyttöön Kaksi koria – vastoinkäymisten kohtaaminen rakentavasti

Mitkä asiat koet haasteelliseksi työ-, opiskelu- tai muussa elämäntilanteessasi tällä hetkellä?

  • Listaa keskeisimmät sinua kuormittavat asiat.
  • Jaa ne sitten kahteen koriin: ”Näihin asioihin voin vaikuttaa” TAI ”Näihin en voi vaikuttaa”.
  • Mieti sitten, mitä voit tehdä niille asioille, joihin voit vaikuttaa. Mikä auttaisi sinua toimimaan tämän mukaisesti?
  • Kaikki asiat eivät ole omassa vaikutusvallassamme. Tällaiset asiat on pyrittävä hyväksymään osaksi elämää. Voit miettiä toisen korin kohdalla, mikä auttaa sinua tulemaan toimeen näiden asioiden kanssa.

 

3) voimavarat käyttöön voimavarat käyttöön Siedättyminen uudelle  

Sinnikkyyttä kehittää myös se, että kokeilet vapaaehtoisesti jotain itsellesi uutta ja vaikeaa. Voit altistaa itseäsi pikkuhiljaa uusille, merkityksellisille, aiemmin sinua ehkä ahdistaneillekin asioille.

Mieti, voisiko vanhoille tavoillesi ja ajatuksillesi olla vaihtoehtoja ja kokeile itsesi siedättämistä niillä.

 

4) voimavarat käyttöön voimavarat käyttöön Hyvinvointiteko itselle   

Listaa iltaisin viikon ajan mitä hyvinvointitekoja olet tehnyt itsellesi päivän aikana. Hyvinvointiteot voivat olla esim. seuraavanlaisia:

  • harrastin liikuntaa
  • nukuin riittävästi
  • söin terveellisesti
  • ulkoilin
  • opettelin jotain uutta
  • vietin aikaa minulle tärkeiden ihmisten kanssa
  • tein jotain luovaa (piirsin, maalasin, askartelin, soitin jotain soitinta tms.).

 

Sinnikkyys_tehtävät voit tulostaa pdf-muodossa tästä.

ITSELUOTTAMUS-tehtävät OPTIMISMI-tehtävät TOIVEIKKUUS-tehtävät